ערן פולק מ-HAP מסביר למה הוא מעדיף להשקיע בנדל"ן על פני סטארטאפים טכנולוגיים

אנשי עסקים ויזמים מקדישים לא מעט תשומת לב ומשאבים חיוניים אחרים לחיפוש אחרי אפיקי השקעה מתגמלים. במאה ה-21 ישנן אופציות רבות ולא רק כלים פיננסיים שונים (שכיום מניבים תשואה נמוכה למדי ולא משתלמת), ובפרט ישנה הדילמה אם לבחור בהשקעה בנדל"ן או להעדיף השקעות במיזמים טכנולוגיים.

הדילמה מובנת: עולם ההיי-טק מושך אליו המון תשומת לב, בעיקר בזכות החדשנות וההבטחה לעולם טוב יותר, וסטארטאפ שמספק פתרון איכותי לבעיה אמיתית מצליח לא רק לשנות את העולם לטובה אלא גם לספק תשואה חיובית במיוחד למשקיעים בו. לדוגמה, קרן הון הסיכון הישראלית מאגמה וורטקס קיבלה לא פחות מ-160 מיליון דולר בזכות העסקה שבה רכשה גוגל את ווייז, ובסך הכל קיבלו כלל המשקיעים בסטארטאפ הישראלי המפורסם כ-800 מיליון דולר עבור השקעה של 67 מיליון דולר – בהחלט תשואה מרשימה.

מצד שני, גם נדל"ן הוא תחום שמושך אליו המון תשומת לב, וגם הוא מספק תשואות נאות מאוד. מבחינת היזם הוותיק ערן פולק, שהוא גם אחד מהבעלים של קרן ההשקעות HAPVenture (או כפי שכולם מכירים אותה, פשוט HAP), הבחירה היא חד משמעית נדל"ן – והוא מפרט מדוע כך הדבר.

כמה סטארטאפים מצליחים?

כולנו יודעים לשלוף במהירות ובקלות סיפורי הצלחה של סטארטאפים – מיראביליס שהביאה לעולם את ICQ, כרומטיס שנקנתה בשנת 2000 תמורת 4.8 מיליארד דולר וגם הייתה הראשונה לזכות בסיקור תקשורתי נרחב שגרם לצעירים רבים להקים גם כן סטארטאפים, רכישת NDS ע"י סיסקו וכאמור מכירת ווייז לגוגל הן רק כמה דוגמאות. אבל במקביל הוקמו בארץ, וכמובן גם במדינות אחרות בעולם, המון המון סטארטאפים אחרים, וכדאי לדעת שרובם לא הגיעו לאקזיט המיוחל וגם לא הפכו לחברה יציבה ומשגשגת. ליתר דיוק, 96% מהסטארטאפים נכשלים, ובהתאם גם ההשקעה בהם לא מניבה תשואה גבוהה ובמקרים רבים אף יורדת לטמיון – כך עפ"י מחקר רחב היקף שנערץ בארץ, ושבחן לא פחות מ-10,000 סטארטאפים במגוון רחב של תחומים. ערן פולק מדגיש שגם כשרף ההצלחה הורד ועמד על הערכת שווי של 50 מיליון דולר או יכולת להתקיים ללא גיוס הון נוסף, רק 6% מהסטארטאפים בארץ עמדו בו – אינדיקציה מובהקת לסיכון הגבוה שטמון בהשקעה באפיק זה.

היתרונות של השקעה בנדל"ן

כמובן שגם בהשקעות בנדל"ן טמון סיכון מסוים, אולם מצד שני אם מקפידים לבחור בשוק נדל"ן בריא ואיתן, רמת הסיכון נמוכה מאוד ורמת הוודאות גבוהה בהרבה מזו שמאפיינת את עולם הסטארטאפים. ערן פולק – כאמור אחד מהמייסדים של קרן ההשקעות HAP ועוד לפני זה אחד היזמים שגילו את הקסם של נווה צדק והפכו את השכונה התל אביבית המוזנחת לפנינה נדל"נית – מסביר שהדרך להבשלת סטארטאפ כוללת מכשולים טכנולוגיים רבים שלעתים פשוט אינם פתירים, ומהמורות פיננסיות רבות. מיזם נדל"ן, לעומת זאת, מבוסס על טכנולוגיות שכבר נמצאות בשימוש והוכחו כמוצלחות, ובנוסף ברור מלכתחילה מהו ההיקף ההשקעה הנדרש כדי להוציא לפועל את המיזם. עוד יתרון של השקעה בנדל"ן על פני השקעה בסטארטאפים, היא שגם סטארטאפ שמצליח לגייס את ההון הדרוש לו ולהוציא לפועל את התוכניות עלול להיכשל – למשל אם סטארטאפ אחר הצליח להקדים אותו, דבר שאינו רלוונטי לגבי נדל"ן ובפרט לא אם מזהים נכון את אזורי הביקוש.

באיזה אפיק נדל"ן מתמקדת HAP ולמה ערן פולק ממליץ עליו?

ערן פולק וקרן HAP מתמקדים בעיקר בהשקעות בנדל"ן בניו יורק, וזאת עקב התשואה הגבוהה שניתן להגיע אליה בעיר המובילה בעולם. בפרט ממליצים בקרן HAP על הארלם המתחדשת והמתפתחת בקצב מואץ, על צ'לסי האופנתית וגם על ניו ג'רזי השכנה של ניו יורק.

אודות glassisrael

כתוב תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם.חובה למלא את השדות המסומנים *

*